فورجینگ میلگرد، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای اتصال این مقاطع فولادی است. این روش نسبتا ساده اما حساس بوده و نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. فورجینگ (Forging)، به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن دو میلگرد آن‌قدر حرارت می‌بینند که در ابتدا به حالت خمیری درآمده و سپس می‌توانند تحت‌فشار به‌هم پیوند بخورند.

میلگرد یکی از ارکان صنعت ساختمان‌سازی است. مهم نیست این میلگردها آجدار باشند یا از نوع آلیاژی مانند میلگرد st52. اتصال میلگردها به یکدیگر از روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که از بین آنها می‌توان به مواردی مانند اتصال اورلپ میلگرد، اتصالات مکانیکی، کوپلینگ و غیره اشاره کرد. جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد نیز یکی از روش‌های اتصال انواع میلگرد است.

در روش جوش فورجینگ، به کمک دستگاه جوش فورجینگ، دو میلگرد را به صورت سر‌به‌سر روبه‌روی هم قرار می‌دهند. انتهای میلگردها به کمک یک مشعل اکسی استیلن حرارت می‌بیند. سپس با دو کپسول اکسیژن و اکسی استیلن و یک مشعل، انتهای میلگردها را در دستگاه جوش فورجینگ حرارت می‌‌دهیم. این حرارت که در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است، در حدی است که دو سر میلگرد حالتی پلاستیکی به خود می‌گیرد.

سپس این دو میلگرد که در داخل یک گیره نگهدارنده مهار شده‌اند، تحت فشار هیدرولیک قرار می‌گیرند و در اثر این فشار به هم جوش داده می‌شوند. پس از خنک‌شدن، نقطه جوش فورجینگ، با پرداخت یک دستگاه تراشکاری به شکل مطلوب تمیز و صاف می‌شود. یکی از بهترین ابزار برای تراش میلگرد، فرز است. مولکول‌های میلگردها در اثر حرارت بسیار بالا، در هم نفوذ کرده؛ با هم ترکیب می‌شوند و پیوند مولکولی بسیار قوی بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.